لحظات شهادت امیرالمومنین(ع)

لحظات شهادت امیرالمومنین(ع)

 

لحظات شهادت

 لحظات شهادت

امیرالمؤمنین عليه السلام در آخرین ساعات عمر مبارکش دعایی بر زبان جاری کرد و سپس برای لحظاتی از هوش رفت. وقتی به هوش آمد فرمود: «این پیامبر و عمویم حمزه و برادرم جعفر و اصحاب هستند که می گویند: زود نزد ما بیا که مشتاق توایم».

  سپس آخرین خداحافظی با خانوادة خویش را بر زبان آورد و فرمود: «همة شما را به خدا می سپارم. خدا پشتیبان شما باشد. خدا همة شما را حفظ کند». در این لحظه ناگهان فرمود: «سلام بر شما ای فرستادگان پروردگارم!

 

آنگاه این آیات را تلاوت نمود: «لِمِثلِ هذا فَلیَعمَلِ العامِلُونَ».[2] «آنانکه سعی و عملی می کنند باید برای چنین ساعتی انجام دهند». و «اَنَّ الله مَعَ الَّذینَ اتَّقََّوا و الَّذینَ هم مُحسِنُونَ».

 «خداوند یار و یاور با تقوایان و نیکوکاران است».

 

امیرالمؤمنین عليه السلام در آخرین لحظات دائم ذکر «لا اله الا الله» بر زبان داشت و این آیه را نیز تلاوت می نمود: «فَمَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ خَیراً یَرَه، وَ مَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یَرَه»:

 «هر کس به اندازة ذره ای کار نیک انجام داده باشد پاداش آن را می بیند، و هر کس به اندازة ذره ای کار زشت مرتکب شده باشد جزای آن را خواهد دید».

 

  آنگاه پیشانی حضرت عرق کرد و در حالی که ذکر پروردگار می گفت به سوی قبله دراز کشید و چشمانش را بر هم نهاد و فرمود: «اشهد ان لا اله الا الله، وحده لا شریک له، و اشهد ان محمداً عبده و رسوله».

 

دو ثلث از شب جمعه بیست و یکم ماه رمضان سال چهلم قمری   گذشته بود که حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب عليه السلام در سن شصت و سه سالگی پس از بیست و پنج سال خانه نشینی و چهار سال و ده ماه خلافت ظاهری چشم از جهان فرو بست و به ملاقات پروردگار رفت، و جهانی را با رفتن خویش یتیم کرد.


 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



موضوعات مرتبط: مناسبت هاعترت
[ چهار شنبه 18 مرداد 1386 ] [ 4:55 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]